Termin Zero Click Search (wyszukiwanie bez kliknięć), znany również jako, odnosi się do tych wyszukiwań, które kończą się brakiem kliknięcia na jakąkolwiek stronę internetową sugerowaną jako wynik w Google.
Zerowa liczba kliknięć wynika z faktu, że Google samo proponuje użytkownikowi odpowiedź, więc nie musi on przechodzić na stronę internetową. Jeśli masz już odpowiedź na swoje pytanie, po co odwiedzać stronę internetową, która udzieli Ci odpowiedzi?
Google udostępnia również odpowiedzi w SERP-ach na dowolny temat i z dowolnej branży, dzięki czemu użytkownik może znaleźć wszystko – od oferty filmowej po sposób wykonania ćwiczenia jogi, przepis lub informacje o zaletach danego produktu – bez konieczności klikania na stronę internetową.
Jak wyszukiwania bez kliknięć wpływają na Twoją stronę internetową?
Te postępy w algorytmach Google i precyzja w udzielaniu użytkownikom tak konkretnych odpowiedzi mają wpływ na strony internetowe, których ruch może być zagrożone.
Zmniejsza się liczba kliknięć organicznych
Wiele witryn odnotowało spadek liczby kliknięć organicznych, zwłaszcza pochodzących z urządzeń mobilnych, gdy Google zaczęło udzielać użytkownikom bezpośrednich odpowiedzi w samych SERP-ach. Dzieje się tak głównie dlatego, że użytkownik zna już odpowiedź, więc nie musi odwiedzać strony internetowej. Ponadto Google, gdy tylko jest to możliwe, stara się przenieść użytkownika do witryny należącej do Google podczas wyszukiwania map, obrazów, wiadomości lub filmów.
Utrata potencjalnych klientów
Im mniej wizyt na stronie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wygenerowania leadów. Jest to jedno z głównych zmartwień marek, ponieważ celem posiadania strony internetowej z treściami jest uzyskanie odwiedzin, które przekształcają się w leady, a następnie w klientów. Jednak w przypadku Zero Click, gdy tracisz kliknięcia organiczne, tracisz również na generowaniu leadów. O generowaniu leadów i pozyskiwaniu klientów przeczytasz w inwestum.pl
Zmniejsza się liczba wyświetleń na naszej stronie
Jeśli użytkownik ma już odpowiedź na to, czego szukał, nie zwraca uwagi na strony, które pojawiają się w SERP-ach, przez co strona traci widoczność i zasięg. Ponadto, tracąc kliknięcia organiczne, Google przestaje uznawać daną witrynę za istotną, a więc traci pozycjonowanie i przestaje ją wyświetlać.
Wszystkie te konsekwencje są ze sobą powiązane, ponieważ fakt, że użytkownik może uzyskać szybką odpowiedź, sprawia, że traci zainteresowanie stronami internetowymi, co przekłada się na znaczny spadek liczby wizyt organicznych, leadów, klientów, zasięgu i widoczności.