Kioski multimedialne coraz chętniej wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa, które chcą docierać z informacjami do swoich odbiorców skutecznie, bez względu na czas i lokalizację. Podpowiadamy, czym dokładnie są, jakie mają zalety i jak zastosować je w biznesach – również tych działających w modelu B2B.
Czym są kioski multimedialne?
Kioski multimedialne (nazywane też kioskami informacyjnymi czy infokioskami) to zdalnie sterowane, samoobsługowe, interaktywne ekrany dotykowe, które spotkać można w przestrzeni publicznej. Projektuje się je również do użytku biznesowego. Głównym celem ich umieszczania we wnętrzach i na zewnątrz budynków jest zapewnienie dostępu do informacji, a czasami nawet umożliwienie wprowadzania danych, dokonywania transakcji czy druk np. kart parkingowych. Kiosk informacyjny obsługuje wyłącznie aplikacje opracowane na rzecz jego działania. Sprawdź jak wykorzystać je w biznesie na https://sebitu.pl/kioski-informacyjne-jak-wykorzystac-je-w-biznesie/.
Kioski multimedialne zbudowane są zazwyczaj z dwóch elementów – komputera i ekranu. Jednak – w zależności od potrzeb – w ich skład wchodzić może również: klawiatura, manipulator kulkowy, czytnik dowodów osobistych automatycznie pobierający dane z dokumentu, czytnik kart magnetycznych, czytnik kart chipowych, czytnik kodów QR, czytnik kart nośników pamięci, kamera, WiFi, USB, wrzutnik monet, banknotów i kart, dyspenser, drukarka etykiet. Korzystanie z kiosku informacyjnego jest dla użytkownika bezpłatne.
Dlaczego w biznesie wykorzystuje się kioski informacyjne i na co zwrócić uwagę, wybierając infokiosk do firmy?
Kioski informacyjne mają wiele zalet chętnie wykorzystywanych przez biznesowy sektor prywatny. Do korzyści niewątpliwie płynących z ich posiadania zaliczyć można chociażby:
- znaczne przyspieszenie obsługi klientów, które odciąża, a czasami nawet potrafi całkowicie zastąpić pracownika, w efekcie pozwalając na znaczne cięcia kosztów stałych;
- oszczędność pieniędzy związaną z o wiele wyższym tempem pracy infokiosku w porównaniu z fizycznym pracownikiem i jego efektywnością oraz możliwością zdalnej konfiguracji i naprawy urządzenia, bez potrzeby płacenia za wizytę serwisantów na miejscu;
- poprawę wizerunku przedsiębiorstwa poprzez zastosowanie nowoczesnego, atrakcyjnego dla odbiorcy (w tym kontrahenta) nośnika informacji, prezentującego np. ofertę czy osiągnięcia firmy;
- szybki, całodobowy dostęp do wyselekcjonowanych informacji;
- funkcjonalność i elastyczność – aplikacje instalowane w kioskach multimedialnych mogą być zmieniane lub odświeżane w zależności od potrzeb firmy.
Wybierając kiosk informacyjny, który będzie służył w celach biznesowych, warto zwrócić uwagę na to, by jakość komponentów i oprogramowania była jak najwyższa. Pozwoli to uniknąć częstych awarii urządzenia. Mimo wszystko, ważny jest też to, by producent kiosku multimedialnego gwarantował bezproblemowy dostęp do supportu i serwisu. Ponadto, dobrze jest wybrać urządzenie, które będzie atrakcyjne wizualnie, pamiętając, że ma ono spełniać również funkcję swoistej wizytówki firmy. Trzeba też pamiętać, by zainstalować kiosk informacyjny w odpowiednim miejscu, które będzie reprezentacyjne i łatwo dostępne dla potencjalnych użytkowników.
Kioski multimedialne w biznesie
Kiosk multimedialny jako rozwiązanie wspomagające pracę ludzi stosuje się w wielu gałęziach biznesu. Zwykle wykorzystuje się je do zaprezentowania różnego rodzaju informacji w przystępny i atrakcyjny wizualnie sposób.
Głównym odbiorcą infokiosków jest sektor handlu i sprzedaży detalicznej. Urządzenia te w centrach handlowych i sieciach detalicznych służą najczęściej do nawigowania klientów po obiekcie (np. pokazują plan i pozwalają wyszukiwać konkretne sklepy, wskazując do nich drogę) i prezentowania aktualnych ofert oraz promocji. Często umożliwiają też dokonywanie transakcji (np. zamawianie produktów, zamawianie odbitek zdjęć). Wykorzystywane są również podczas różnego rodzaju eventów (np. pozwalają zbierać dane kontaktowe od uczestników wydarzenia)
W przedsiębiorstwach kiosk informacyjny może pełnić rolę wirtualnej recepcji, która m.in. poprzez wizyjny system kontroli miejsca na bieżąco monitoruje wejście pracowników i kontrahentów na teren firmy. W magazynach kiosk multimedialny jest świetnym wsparciem dla systemów zarządzania (WMS) albo elementem systemu automatyzacji wydruku. W bankach infokioski służą do dokonywania określonych operacji bankowych. Mogą też być zaopatrzone w kamerę i pozwalać klientom np. wykonać połączenie z opiekunem. Kioski informacyjne znajdują swoje zastosowanie również w branży HoReCa. Pomagają restauracjom i hotelom prezentować oferty, promocje, menu. Mogą też umożliwiać składanie zamówień czy samodzielne meldowanie się albo rezerwowanie dodatkowych usług przez gości.
Kioski informacyjne z powodzeniem wykorzystuje się również w sektorze publicznym. Coraz częściej spotykamy je chociażby w urzędach, w transporcie czy w placówkach oświatowych i kulturalnych.