Komputer w dobie cyfryzacji ma już każdy uczeń Szkoły Podstawowej. Dzieci doskonale orientują się jak otwierać przeglądarki internetowe, a nawet je zainstalować. To właśnie w przeglądarce internetowej można tworzyć programy w Scratchu.
Odwiedzenie i zarazem rozpoczęcie pracy z programem Scratch jest proste. Wystarczy wejść na stronę https://scratch.mit.edu, kliknąć w kotka w celu rozpoczęcia przygody z programowaniem. Środowisko dostępne zaraz po wejściu na tę stronę internetową jest niekiedy w obcym języku. Aby skorzystać ze spolszczenia wystarczy przejść kilka prostych kroków:
1. kliknij na globus w lewym górnym roku ekranu;
2. wybierz z rozwijanej listy język, który cię interesuję, np. Polski.
W ten sposób będziesz pracować ze Scratchem po polsku.
Programowanie ma przyszłość. Dlatego dzieci już od najmłodszych lat przyswajają sobie wiedzę z zakresu programowania. Scratch jest programem, który w bardzo prosty sposób pokazuje jak należy myśleć, żeby rozumiał nas komputer.
Lewa część ekranu na razie jest pusta ale będzie ona służyła do umieszczania na nią – na scenę – duszków – czyli bohaterów komiksowych, wybranych przez siebie. Będą oni wykonywali kod, który zaprogramujesz przy pomocy rozmieszczania odpowiednich klocków, tzw. skryptów. W ten sposób będziesz widział z czego składa się twój program komputerowy.
Wspomniane klocki często nazywane są bloczkami, służą one do budowania skryptów, które pozwalają na wykonywanie poleceń przez duszki. Scratch jest wyposażony w kategorie klocków: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Psiak, Dane, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia. Warto się z nimi zapoznać, trochę o nich przeczytać i spróbować wykorzystać do własnego programu. Po prawej stronie łączysz skrypty i klocki w całość, którą bohater będzie wykonywał na scenie, po stronie lewej. Aby uruchomić program trzeba kliknąć zieloną flagę nad sceną, po jej prawej stronie. Właściwie to już wszystkie podstawowe informacje, o których trzeba wiedzieć, żeby rozpocząć swoją przygodę z programowaniem w Scratch.